Cu totii ne gandim cum sa tinem carbohidratii cat mai jos in dieta, avand in vedere ca 90% din alimentele de pe piata au adaos de zahar, din pacate. Ultimele date arata ca romanii consuma zahar in cantitate dubla fata de ceilalti cetateni ai UE. Asta duce evident la diabet, dar si la obezitate.
Mi-am pus intrebarea, de multe ori, de ce alimentele de la noi de pe piata contin adaos de zahar si sare, inclusiv cele pentru copii? E greu in aceste conditii sa poti tine o dieta cu un numar controlat sau scazut de carbohidrati, pentru ca, practic, orice aliment are un adaos de carbohidrati si conduce la ingrasare. Am inceput sa caut solutii, mai ales ca e bine stiut ca, atunci cand ti-e foame, ai tendinta sa te repezi la alimentul care e cel mai usor de consumat, sa desfaci ambalajul si sa mananci.
Asa am ajuns la concluzia ca ideale sunt alimentele neprocesate. Dar ce te faci cu carnea, ca pana o dezgheti si o prepari… dureaza. Nu poti face asta dimineata, cand te grabesti spre scoala sau serviciu, sau seara, cand ai ajuns acasa obosit. Fructele nu sunt o solutie, pentru ca au fructoza si nu se consuma seara, dar nu au nici suficiente proteine.
Am cautat pe piata alimente cu foarte putini carbohidrati, dar si cu conjinut proteic ridicat, care sa poata fi preparate rapid. Iata o idee de masa low carbs high protein:
50-60 gr. de branza de vaci degresata, 0,5% grasime: contine / furnizeaza 50 kcal din care 10 g proteine, 1,7 g carbohidrati si 0,2 g grasimi; se gaseste ambalata in vid.
1-2 oua fierte moi, intregi: aproximativ 100 gr. cu 155 kcal, 17 gr. proteine, 1 gr. carbo, 12 gr. grasimi.
20 gr. de branza de vaci tartinabila, 6% grasime: contine 24 kcal, 22 gr. proteine, 0.8 carbo si 13 gr. grasimi; se gaseste la cutii.
Deci, masa ar contine 49 gr. de proteine, 4 gr. carbohidrati si 25 gr. grasimi.
Cum se prepara?
Se fierb ouale moi, 5 minute, se framanta intr-un bol cu branza de vaci de 0,5% peste care se adauga jumatate de lingurita de condiment de piper cu lamaie si un varf de cutit de sare Himalaya. La final se adauga branza de vaci tartinabila, care ajuta la fluidizarea amestecului. In functie de ora mesei (mic dejun, masa intermediara sau cina) putem adauga langa in acest amestec niste masline verzi (si nu mai punem sare in amestec) sau alte legume cu carbohidrati putini. De asemenea, putem mari cantitatea de proteine adaugand 20-30 gr. de pudra proteica fara carbohidrati. Timpul total pentru pregatire este de 10 minute, maximum 15, pentru cei mai lenti. Masa este consistenta din punct de vedere caloric, asigura un aport foarte mare de proteine. Daca doriti sa scadeti cantitatea de grasimi, puteti elimina galbenusul de la un ou sau de la ambele, dar atunci va trebui suplimentat obligatoriu cu pudra proteica, pentru a tine ridicat procentajul de proteine. Avand aceste calitati nutritionale, poate fi si o cina daca nu adaugam legume.

Articol scris de prof. Cristian Neagu.