CUM SA-TI INTARESTI INIMA PRIN EXERCITII SI NUTRITIE

Statisticile sunt alarmante în ceea ce priveşte rata bolilor cardiovasculare, iar cu acestea nu este de glumit! Vestea bună este că bolile cardiovasculare pot fi prevenite prin exerciţii şi nutriţie. Conform Centrului pentru Prevenţia şi Controlul Bolilor din SUA, 39.5% din americani au risc de boală cardiaca tocmai datorită inactivităţii. In rândul adulţilor din SUA există şi alţi factori de risc: obezitatea (33.9%), hipertensiunea arteriala (30.5%), fumatul (20.8%), nivele crescute ale colesterolului (15.6%), diabetul (10.1%). Statisticile din 2006 arată că 36.9% din populaţia SUA (81.1 milioane) suferă de una din formele de boală cardiovasculară. Cum a ajuns societatea noastră aici? Răspunsul este: “too fast and too processed” (“prea repede şi prea procesat”).  Ce strategii putem adopta pentru a reactiva mecanismele de însănătoşire ale organismului? Răspunsul este: exerciţii şi nutriţie. Acest răspuns este susţinut de experţi de top în ştiinţa nutriţiei.

Când se pune întrebarea dacă oamenii sunt intoxicaţi, Dr.McCloud răspunde: “da, majoritatea oamenilor sunt extreme de intoxicaţi!” Primul motiv este faptul că ne alimentăm cu alimente toxice. Toate alimentele conţin toxine, incluzând cele provenite din procesul de fabricaţie, dar şi cele provenite din gazele de eşapament, din apă, din peşte, din radiaţii, din metale grele. Toate acestea pot afecta inima. Problema este că în prezent toxinele sunt imposibil de evitat datorită poluării mediului. Totuşi putem controla ceea ce introducem în cavitatea orală. Este responsabilitatea noastră să ne asigurăm aportul adecvat de minerale, vitamine şi fitochemicale, abundente în plante. De exemplu, legumele verzi sunt cele mai abundente în elemente nutritive dar asigură şi un aport adecvat de proteine, fiind astfel utile în procesele de construcţie şi reparaţie musculara. Dr.Colin Cambell afirmă că nutrienţii din plante pot împiedica apariţia oricărui tip de boli.

In fiecare an peste 1 milion de americani mor de infarct. Inainte de a înţelege importanţa exerciţiilor trebuie să înţelegeţi ce se întâmplă în timpul unui infarct. Apariţia plăcilor de aterom la nivelul arterelor se datorează şi nutriţiei inadecvate şi inactivităţii. Plăcile de aterom reduc aportul de sânge la nivel cardiac şi favorizează apariţia infarctului. Cel mai periculos aspect este legat de faptul că majoritatea au loc la persoane fără simptome anterioare. Primele simptome, atunci când apar, pot avea loc cu câteva minute înaintea morţii. Inclusiv numeroase persoane cu nivele adecvate de colesterol “bun” suferă de infarct. Aici intervine şi capacitatea noastră de a ne adapta la stress şi capacitatea organismului de a se vindeca de inflamaţiile cronice.

In acest context, trebuie să cunoaştem mai multe despre mecanismele proceselor inflamatorii. Colesterolul şi procesele inflamatorii pot paraliza arterele. Majoritatea persoanelor prezintă o stare redusă de inflamaţie în organism. Dacă sistemele imunitare sunt sănătoase şi funcţionează normal, organismul are capacitatea de a ţine sub control şi de a se vindeca de procesele inflamatorii. Atunci când sistemele imunitare sunt slabe, organismul devine susceptibil de a fi afectat de procese inflamatorii, toxine şi elemente poluante.

Avem nevoie de nivele adecvate de oxigen pentru funcţionarea normală a celulelor. Stressul şi lipsa oxigenului pot afecta funcţionarea normală a respiraţiei. Exerciţiile fizice reprezintă stimuli de stress de care avem nevoie pentru a ne adapta organismul într-o manieră care promovează procesele de reparaţie şi refacere; cuvântul cheie este “controlat”.

In continuare vă prezentăm trei strategii pe care le puteţi aplica atunci când sunteţi puşi în circumstanţe care vă induc stress.
1. Respiraţi profund astfel încât aerul să ajungă în zona inferioară a
plămânilor pentru cât mai mult timp posibil.
2. Luaţi-vă pauze suficiente între seturile de antrenament şi între sesiunile de antrenament.
3. Condiţionaţi-vă organismul să se adapteze la stress prin răspunsuri sănătoase.
Trebuie să înţelegem că exerciţiile fizice sunt o formă de stress şi pot provoca inflamaţie. Tocmai de aceea trebuie să adoptăm un program adecvat de exerciţii şi nutriţie pentru a preveni bolile cardiovasculare. Studiile au arătat că meditaţia reprezintă deasemenea o practică eficientă în susţinerea sănătăţii inimii.
Deşi nu avem un control direct asupra poluării mediului sau asupra a ceea ce se găseşte în alimente, putem evita apariţia obezităţii. Trebuie să înţelegem că grăsimea din organism împiedică funcţionarea adecvată a insulinei, ceea ce conduce la creşterea nivelelor de zahăr în sânge. Deasemenea depozitele de grăsime de la nivelul abdomenului presează rinichii şi afectează ficatul şi inima. Odată ce este afectată funcţia de filtrare a rinichilor, organismul nu mai poate elimina normal toxinele. Nivele reduse de oxigen pot genera dureri de (in) piept.
Deşi oamenii trăiesc mai mult astăzi, o fac sub medicaţie. Aceasta nu rezolvă problemele cronice pe termen lung. Singurele care profita sunt companiile producătoare de medicamente, în condiţiile în care numărul de prescripţii urcă vertiginos. Trebuie să-ţi pui întrebarea: “vei cheltui 50.000$ pe reţete sau doar 50$ taxa lunară la sala de sport?”
Profesioniştii din domeniul fitness ar trebui să le reamintească clienţilor asupra importanţei sănătăţii inimii şi să-I înveţe cum să o controleze dacă fac parte dintr-o categorie cu risc. Poti face o vizită la siteul FitPro Foodie (www.thefitprofoodie.com) pentru o listă de suplimente utile pentru a menţine sănătatea inimii.

Fă din fitness o problemă de familie. Exerciţiile fizice sunt cu atât mai importante cu cât 66% din americanii adulţi şi 30% din copii sunt încadraţi la supraponderali sau obezi. Aceste statistici mă fac să fiu recunoscător părinţilor mei pentru investiţia în sănătate. Sunt recunoscător activităţilor fizice spre care ne-au orientat părinţii pe mine, pe fratele meu şi pe sora mea. Părinţilor mei trebuie să le mulţumesc pentru dragostea pe care mi-au insuflat-o pentru fitness, înot şi fotbal (tatăl meu fiind antrenor al echipei în care mă aflam). Chiar şi în timpul colegiului am rămas conectat cu părinţii prin planificarea activităţilor sportive şi prin discuţiile despre programe de exerciţii.